cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
Liesbeth
Newcomer II

volgende stap??

Hallo Allemaal,

 

Daar was ze weer:-)

Afgelopen zaterdag ben ik uiteindelijk in een keer geslaagd voor de cc.

Maar wat is nu logische vervolgstap? Mijn werkgever beweegt niet mee. Ik zie aankomende maand een jaar in de ziektewet. Ik houd er rekening mee dat de wegen van mijn werkgever en mij zich uiteindelijk in de toekomst zullen gaan scheiden. Arbeidsdeskundige heeft inmiddels ook aangegeven dat IT, onlinemarketing en cybersecurity geschikte re-integratieplekken zijn. Bedrijfsarts ook. 

Ik wil in de toekomst locatie-onafhankelijk kunnen werken. Ik kom ondanks dat ik Nederland een prettig land vind, beter op mijn recht op plekken die minder dichtbevolkt zijn en waar meer groen is en het lijkt me ook gewoon prettig om te kunnen werken waar een goede internetverbinding is. 

Ik vermoed zelf dat Comptiasec+ voor nu een logische vervolgcursus is. Ik weet alleen niet of dit zo is. Gisteren kwam ik ook deze tegen: https://www.edx.org/search?q=CS50x+ IBM, RIT, Google bieden ook van alles aan. Ik heb de indruk dat riskmanagement en de governance richting me het meeste ligt en daar wil ik me uiteindelijk op gaan richten. Dat is tenminste voor nu het idee. Ik ben onbekend in dit werkveld en het is even puzzelen om mijn weg te vinden. 

Als iemand ideeën, tips en/of adviezen hebben dan zijn deze zeer welkom.

Met vrolijke groet,

Liesbeth

 

5 Replies
Ton
Newcomer I

Gefeliciteerd Liesbeth!

 

die is toch maar vast binnen, daar mag je best trots op zijn.

 

Ik kan je geen advies geven over opleidingen.

Deze organisatie biedt heel veel aan, laagdrempelig en praktijkgericht.

Je kunt gewoon eens met ze bellen, uit ervaring weet ik dat ze graag met je meedenken.

 

Security Academy - Praktisch toepasbare kennis

 

goed weekend!

 

Ton

robbyg80
Viewer II

Hoi Liesbeth,

 

Goed dat je je aan het orienteren bent. Let op dat bij een carriere switch naar Cyber Security, dat het vakgebied voornamelijk veel vraag is naar senior functies. Heb je ervaring in de IT? Zonder IT ervaring direct doorstromen naar Cyber Security is echt wel heel moeilijk in dit vakgebied.

 

Lees het sub fora: Cyber Security op reddit maar eens door: https://www.reddit.com/r/cybersecurity

Daar zie ik veel ervaringen van junioren, dus met minimale IT en cyber security ervaring, nauwelijks geselecteerd worden voor vacatures. Wel veel Amerikaanse posts, maar gezien mijn eigen ervaring in dit vakgebied (ruim 7 jaar CS en 20 jaar IT), zie ik echt weinig kansen voor mensen zonder IT en CS ervaring.

 

Ik wil je niet ontmoedigen! Lees je vooral in, laat maar weten mocht je en keer willen sparren hierover.

grtz, Rob

Liesbeth
Newcomer II

Hallo Ton,

 

Dank je wel! Ik heb je link bekeken en ga ze van de week even bellen. Er staat inderdaad heel veel op.

 

Jij ook nog een goed weekeinde!

Groet,

Liesbeth

 

 

Liesbeth
Newcomer II

Hoi Rob,

 

Je ontmoedigt me niet hoor. Dank je wel voor je eerlijke feedback. Het is me op zich bekend.

Wat me alleen een beetje verwondert is dat er een minor cybersecurity op de opleiding integrale veiligheid wordt gegeven. Deze studenten komen ook van de opleiding met 0 IT-ervaring en 0 ervaring in cybersecurity. Ik kreeg geen duidelijk antwoord van de opleiding hoe hun studenten dan aan het werk gaan binnen cybersecurity. Mijn nichtje is net klaar met deze opleiding en die loopt hier ook tegenaan. 

 

Ieder nadeel kan een voordeel hebben. Ik heb afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast kan en wil ik niet terug naar mijn oude afdeling. Hierin word ik gesteund door bedrijfsarts en arbeidsdeskundige en beiden hebben ook hun advies gegeven wat wel passende banen kunnen zijn en dit betekent dat mijn werkgever een andere passende werkplek voor me moet zoeken en dit kan zowel intern of extern zijn. Werknemers worden ook gedetacheerd. Dat laatste zal gesubsidieerd zijn.

Verder zijn er ook voor mensen met wel of geen afstand tot de arbeidsmarkt allerlei organisaties om mensen een scholingstraject aan te bieden en daarna bij een werkgever te detacheren. Dat laatste was ook het specifieke advies van de arbeidsdeskundige. 

Het kan ook zijn dat ik op een helpdesk wordt geplaatst. Of op een andere plek om IT-ervaring op te doen. 

Enkel ik zit thuis en inmiddels zal ik weer wat mogen gaan doen, maar er is geen passende functie dus deze tijd kan ik ook nuttig gebruiken en zoveel als mogelijk in het opbouwen in kennis. 

 

Daarnaast is er nog een andere optie en daarin zie ik best redelijke mogelijkheden is om ondernemers te ondersteunen met hun vragen op het gebied van (digitale)beveiliging. Vooral kleine ondernemers zoals eenmanszaken hebben best wel vragen en vaak zelfs vragen over de basis waar ze ondersteuning bij zal kunnen gebruiken. Ik zit op allerlei platforms omdat ik eerst als VA wilde gaan werken en nadat ik ergens schreef op Facebook dat ik met deze cursus bezig was, werd ik door meerdere va's benadert als ik klaar was of ik ze wilde helpen, maar ook hun klanten. En waar zijn de vragen over? Paswoordmanagement, back-ups, firewalls enz. Hier had ik het met een bevriende ondernemer over(business consultant) omdat het mee verwonderde en die gaf aan dat ondernemers geen tijd hebben en het beeld aan het verdwijnen is dat ze oninteressant zijn als doelwit. Hij gaf aan dat hij het idee heeft dat hier mogelijkheden zijn. Nadat ik me wat meer in heb verdiept, heb ik die indruk ook en het is een interessant idee moet ik zeggen waarvan ik het de moeite waard vind om verder te onderzoeken. 

 

Je aanbod houd ik in gedachten. Dank je wel! 

SaskiaKaaks
Viewer III

Er zijn ook minder technische en ondersteunende rollen in cybersecurity te vinden waar je wellicht kunt starten en tegelijk veel over de techniek kunt leren, zoals compliance rollen, awareness training, of zoals je zelf ook voorstelt door te beginnen op een servicedesk.