cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
Liesbeth
Newcomer II

Kan en wil iemand me op een simpele manier uitleggen hoe encryption werkt?

Hallo Allemaal,

 

Ik begrijp wat de bedoeling is van encryption. Dat het een "geheimtaal" is, zodat een ander het niet begrijpt zodra die het in handen krijgt. Ik krijg me niet voor gesteld hoe het werkt. 

Wat is om te beginnen een sleutel? Hoe krijg je de sleutel? Hoe weet ik hoe het werkt? Wat is een privé en publieke sleutel? Wordt hier een wachtwoord mee bedoelt? Of dat je berichten via secure mail kan versturen zoals een arts zal moeten doen als zij/hij je gegevens stuurt? Ik ben nu meerdere keren dit onderwerp aan het lezen en bestuderen en ik gebruikt ook Thor's cursus wat ik een prettige aanvulling vindt, omdat in zijn cursus sommige dingen wat simpeler wordt uitgelegd, maar bij dit onderwerp geeft mijn hoofd een error. Ik begrijp echt niet hoe het werkt. Is er iemand die me dit in het Nederlands op het Jip en Jannekes kan uitleggen dan heel graag. Heel erg bedankt. 

 

16 Replies
Liesbeth
Newcomer II

sorry, ik bedoel niet encryption, maar cryptography. 

udaemen
Viewer III

Hoi liesbeth,

 

Het is zoiets als vroeger toen je nog kind was. Je sprak eigenlijk met je vriend(in)en vroeger een geheim taal af. Zoiets van als je dat je een bepaalde letter reeks noteerde en dat je met je vriendin was overeen gekomen wat je er mee ging doen . Letter B is in werkelijkheid de letter A en de letter N is eigenlijk de letter M.

 

dus als jij schrijft een boodschap wilt sturen zoiets van hallo je schrijft dan op GZKKN de ontvanger leest dit en weet wat de code is om het te ontcijferen. Een onbekende die weet niet wat er staat. Dit is een hele simpele manier. Jip en janneke taal. 

 

Dus cryptography is een afspraak tussen de zender en ontvanger wat voor "sleutel" ze gebruiken om een bericht te ontcijferen. 

erikdr
Viewer

Ik zal mijn best doen. Had het al zeker 10 jaar in gebruik zonder het waarom te snappen, maar sinds ik door het SSCP studieboek inclusief hoofdstuk encryptie heen kwam en zelfs het examen haalde werd het een stuk meer 'levend' en kon ik ook wat makkelijker issues oplossen.

 

Wat is om te beginnen een sleutel? --> Een (gedeeld) geheim. Dus een bepaalde waarde, 'wachtwoord-achtig' idd, waarmee de ontvanger zeker weet wie de afzender is en ook berichten kan ontcijferen.

Alle https websites bijvoorbeeld encrypten het verkeer, en jouw browser kan (via een keten) de publieke sleutel van die site verkrijgen en ontcijferen.

 

Hoe krijg je de sleutel? In de meest simpele vorm, self-signing, generereer je hem zelf. Soms moet ik bijvoorbeeld voor een applicatie een keypair plus certificaat aanmaken, dat doe ik dan met het Linux openssl tool. De private key blijft lokaal op het systeem, de publieke key verstrek ik aan de andere zijde van de communicatie (bijvoorbeeld een andere host) zodat die kan decrypten en valideren dat het verkeer van mij komt.

Probeer ook maar eens als je een beetje in Linux thuisbent een passwordloze ssh login te maken tussen machines. Dit volgt hetzelfde patroon.

 

Hoe weet ik hoe het werkt? --> Als het verkeer ook na aanzetten van de encryptie goed doorkomt.

 

Wat is een privé en publieke sleutel? --> Prive: alleen bedoeld om lokaal te blijven, hij wordt nooit aan anderen verstrekt. Hiermee encrypt je. Publiek: wordt (veelal als certificaat) breed verspreid; hiermee kun je decrypten en valideren dat het verkeer van deze afzender komt.

 

Wordt hier een wachtwoord mee bedoelt? --> Niet helemaal. Je kunt wél hebben dat het certificaat zelf met wachtwoord beschermd wordt voordat je het kunt gebruiken. Maar de sleutel hoeft nooit verder door mensen te worden ingetikt dus is geen wachtwoord, nee.

 

Of dat je berichten via secure mail kan versturen zoals een arts zal moeten doen als zij/hij je gegevens stuurt -> Ja dat is een voorbeeld van encryptie. Alleen wordt dan de decryptie pas uitgevoerd als je iets wachtwoord-achtigs hebt ingetikt, bijvoorbeeld iets dat je via SMS hebt ontvangen.

 

Hopelijk helpt het een beetje...

Erik

 

RobvanRij
Viewer II

Hi Liebeth,

 

misschien helpt dit filmpje om het beter te begrijpen.

https://youtu.be/AQDCe585Lnc

 

Ton
Newcomer I

Hi Liesbeth,

anderen hebben het principe van public en private key uitgelegd zie ik.

ik zal proberen het begrip sleutel uit te leggen.

 

Een sleutel kun je inderdaad wel vergelijken met een wachtwoord al is het niet precies hetzelfde.

In de praktijk is het een nummerreeks. Vaak 128 of 256 karakters lang.
Dus een heel lang getal.

 

Encryptie is op de achtergrond een wiskundig proces. Er wordt een ingewikkelde berekening gemaakt waardoor een leesbare tekst omgezet wordt in tekst die encrypted is.
Dus bijvoorbeeld 'Hallo Liesbeth' verandert in 'u8U%Hg4rb' .

 

Die tekst wordt gegenereerd door een ingewikkelde berekening te maken waarbij de oorspronkelijke letters uiteindelijk omgezet worden in de gecodeerde tekst. In die berekening worden verschillende parameters opgenomen. Eén daarvan is de 'sleutel', dus dat lange getal wat je van tevoren bepaald hebt.

 

Oneindig versimpeld: 2+5+3x. = 30
Het missende stukje is natuurlijk het getal 3. Dat is de 'sleutel'.

Natuurlijk is dit niet een reeel voorbeeld maar het geeft een beetje een idee van het principe.

 

Voor de rest blijft het verhaal van de andere bijdragers gewoon van kracht, maar dit is wat in cryptografie bedoeld wordt met sleutel.

 

En over je vraag hoe kom je aan een sleutel?

Dat wordt verzorgd door je webbrowser. Daar hoef je zelf niets aan te doen.
hieronder een afdrukje van de openbare sleutel van deze website.

Ton_0-1692215283877.png

 


je browser verzorgt dan zelf jouw prive sleutel (een vrij ingewikkeld proces wat ik hier even achterwege laat)
met die combi wordt de informatie op de webpagina zichtbaar. Zoals de andere bijdragers uitgelegd hebben.

 

ik hoop dat het wat duidelijkheid geeft.

 

groeten,

Ton

 

 

Liesbeth
Newcomer II

Beste Allemaal,

 

De website had geen melding gegeven dat er reacties waren op mijn bericht waardoor ik niet eerder heb gereageerd. Ik had een paar keer ingelogd en zag geen melding en meteen weer uitgelogd. Tot eigenlijk net. Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie uitleg. Dit helpt me enorm. Ik kreeg dit echt niet in mijn hoofd en opgeslagen. Hoe iets werkt, helpt me om de informatie die wordt gegeven te begrijpen en dan onthoud ik het ook. Aankomende woensdag heb ik mijn examen en ik ben heel blij dat ik toch even in dit topic heb gekeken. Ik ben er heel blij mee. 

 

Ik wens iedereen nog een heel goed weekeinde!

Ton
Newcomer I

Veel succes met je examen!

 

Laat je hier nog even weten hoe het gegaan is?

 

groet,

 

Ton

Liesbeth
Newcomer II

Dank je wel en zal ik doen.
Ton
Newcomer I

Hoe was je examen?