cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 
Liesbeth
Newcomer II

Kan en wil iemand me op een simpele manier uitleggen hoe encryption werkt?

Hallo Allemaal,

 

Ik begrijp wat de bedoeling is van encryption. Dat het een "geheimtaal" is, zodat een ander het niet begrijpt zodra die het in handen krijgt. Ik krijg me niet voor gesteld hoe het werkt. 

Wat is om te beginnen een sleutel? Hoe krijg je de sleutel? Hoe weet ik hoe het werkt? Wat is een privé en publieke sleutel? Wordt hier een wachtwoord mee bedoelt? Of dat je berichten via secure mail kan versturen zoals een arts zal moeten doen als zij/hij je gegevens stuurt? Ik ben nu meerdere keren dit onderwerp aan het lezen en bestuderen en ik gebruikt ook Thor's cursus wat ik een prettige aanvulling vindt, omdat in zijn cursus sommige dingen wat simpeler wordt uitgelegd, maar bij dit onderwerp geeft mijn hoofd een error. Ik begrijp echt niet hoe het werkt. Is er iemand die me dit in het Nederlands op het Jip en Jannekes kan uitleggen dan heel graag. Heel erg bedankt. 

 

16 Replies
Liesbeth
Newcomer II

Bijzonder wel, want ik zie mijn bericht niet terug.

Ik heb mijn examen niet kunnen maken. Door regenval en de ietwat bedenkelijke manier van klussen van mijn bovenburen is de regenpijp verstopt geraakt en had ik een indoorzwembad. Ik kon op zulke korte termijn niet iemand regelen om in mijn woning te zijn om de loodgieter op te vangen.

Gelukkig valt de schade dit keer mee en kwam het regenwater net tot de drempel van mijn balkon. Vorig jaar kon ik om dezelfde reden 3 maanden niet in mijn woning verblijven, doordat mijn appartement moest drogen en de vloer enz. eruit moest toen stroomde het over de drempel. Alles is na een hoop getouwtrek door de verzekering wel vergoed en dat is heel fijn. Het is best stressvol geweest. Na deze ervaring durfde ik het risico niet te nemen om het later te bekijken en weg te gaan en heb ik geannuleerd.

 

Ik moet afwachten of ik het examen opnieuw kan doen, aangezien PearsonVue moet beoordelen of het een valide reden is voor annulering. 

 

Wat ik me afvroeg, zijn er andere cursussen/certificaten die ongeveer hetzelfde kennis vragen als de cc dan kan ik die misschien in de tussentijd daar examen in doen. Uiteraard heb ik van CompTia A+ gehoord. Ik ben in mei impulsief aan deze cursus begonnen om erachter komen dat ik het een heel interessant en veelzijdig vakgebied vind waarin ik me ook graag in verder wil ontwikkelen. 

 

Goed weekeinde!

 

Ton
Newcomer I

wat een verhaal zeg. 

Maar heel vervelend dat je het examen moet missen.

 

Op je vraag over andere aanbieders.

Misschien deze:

Information Security Foundation Training - Security Academy

 

Maar ik denk dat het niet zo handig is om te gaan zigzaggen tussen opleidingen. 

Je hebt je nu voorbereid op dit examen, ga daarmee door zou ik zeggen.

ISC2 is ook een gedegen naam die veel (potentiele) werkgevers zullen herkennen, het zijn waardevolle diploma's.

 

groeten en hou vol.

 

Ton

 

Liesbeth
Newcomer II

Ik heb er ook wel even van gebaald. Dit was de vijfde lekkage. Aan de andere kant, ik heb een huis wat niet enkel nog uit een stapel bakstenen bestaat en weg gespoeld is het ook niet. Niettemin heb ik na afgelopen woensdag wel besloten om uit te kijken naar een andere woning. Er is meer aan de hand en meer mensen hebben inmiddels problemen en zijn er meerdere juristen betrokken.

Ik ga dit examen zeker ook doen. Het is geen afstel. Enkel ik denk dat het in de komende twee a drie weken niet gaat lukken. Aankomende week of de week erop heb ik een afspraak met mijn werkgever om te bespreken wat de mogelijkheden zijn om een aantal uur of dagdelen op onze ICT-afdeling te gaan meedraaien om op deze manier ICT-ervaring op te doen. De afdeling waar ik nu werk daar heb ik het niet meer naar mijn zin. Ik heb dit niet en dit wil ik wel graag, omdat ik uiteindelijk locatie-onafhankelijk wil werken en het liefst als zzp-er. Sterker nog, ik wist toen ik aan deze cursus begon niet eens wat een bits of switch was. Inmiddels heb ik tussen de 78 tot 87% voor de proefexamens en denk ik dat ik een hele redelijke kans maak om te slagen. Ik sta wel sterker in het gesprek met mijn werkgever als ik kan laten zien dat ik inmiddels (basis)kennis op cc niveau beheers ook al is het even voor nu een ander diploma.  Daarnaast staan meerdere certificaten/diploma's op je cv sowieso beter dan een. Zodra ISC2 vrijgeeft dat ik weer kan inplannen dan doe ik dit direct.
Dank je wel voor je bericht!

 

Wat ik me van de week me afvroeg, wat voor vergelijkbaar niveau is de cc self-paced opleiding eigenlijk? MBO4?

 

En hoe is de verhouding tussen vrouw/man of man/vrouw? Zijn er mannen werkzaam in CS? 

En waarom hebben jullie voor dit vakgebied gekozen en wat vind je er leuk aan? En wat vind je minder leuk?

 

 

Liesbeth
Newcomer II

Hallo Allemaal,

 

Het kostte me 5 weken na meerdere telefoongesprekken en e-mails met PearsonVue om mijn examen te verzetten. Dat is vandaag eindelijk gelukt. Nieuwe rondes en kansen op 31 oktober. 

Verder gaat mijn werkgever een extern bureau in huren, omdat ik moet re-integreren na bijna een jaar in de ziektewet en arbeidsdeskundige en ook de bedrijfsarts hebben aangegeven dat ICT/IT of cybersecurity een goede werkplek is om weer aan het werk te kunnen. Het zal erg fijn als dit gaat lukken.

Dus tot zover de update. Ik zal laten weten hoe het examen op 31 oktober is gegaan.

Groetjes,

Liesbeth

 

Ton
Newcomer I

Veel succes!

 

Liesbeth
Newcomer II

Dank je wel!!

 

Liesbeth
Newcomer II

Ik ben gisteren geslaagd! Ik ben ontzettend blij! 

Dank jullie wel voor jullie hulp!

Groetjes,

Liesbeth